Storytelling: ook voor eten

We kennen ze allemaal: de lange reclames over de goede achtergrond van eetproducten. Zowel van voedselketens als PLUS en Jumbo, als voedselmerken als Unox. Dit is een trend die in 2020 nog groter zal gaan worden. Maar wat houdt storytelling in? En hoe kan dit gebruikt worden voor productverkoop door voedselketens? Hier een paar voorbeelden en manieren van goede storytelling in reclames.

Wat is storytelling eigenlijk? Het woord zegt alles al: je vertelt een story, een diepgaand verhaal over een product of dienst waarbij primair rekening gehouden wordt met het bericht dat je overbrengt. Dit wordt het meeste gedaan door de emoties te beïnvloeden. Er is bijvoorbeeld een reclame voor een auto die binnen millisecondes kan remmen en zo het leven red van een klein meisje. Dat is een echte tranentrekker. Of een verdrietige reclame over iemand verliezen, maar gelukkig heb je een fijne uitvaartverzekering die alles regelt. Maar dit kan ook zeker gedaan worden met voedselketens.

Productreclames

Laten we een voorbeeld nemen, in dit geval Unox. Zij verkopen de ‘lekkerste’ rookworsten, sappig en goed vullend. Nu hebben zij een ontroerende reclame op de buis over de nieuwste vegetarische rookworst. Het gaat over een klein meisje die eigenlijk niet aan haar vader, die een slager is, durft te vertellen dat ze liever vegetarisch eten wil. Ze koopt zelf de vegetarische worst en wisselt deze stiekem om met de normale. Hoewel de vader dit ziet, probeert hij zonder iets te zeggen de worst, en hij accepteert dat zijn dochter vegetarisch is. Een lieve reclame waar gebruik is gemaakt van innerlijke waarden en normen, naast een hoop emotie.

Winkelreclames

De reclame van de PLUS trok vorig jaar kerst veel aandacht naar zich toe, hoewel erg verdeeld. Wat zij doen in de reclame, is een perfect voorbeeld van emotie in reclames. De moeder geeft een traditie over op haar dochter over een recept. Vervolgens zie je de moeder gaan zitten en maakt de dochter het eten af. Ze draait zich om, tilten haar meoder tilt haar waanglas op als een soort proost. Daarna loopt de dochter naar de eetkamer en is de moeder er niet meer. Wanneer de realisatie inkickt, schrik je wel even.

Hoewel er dus wel veel boze reacties waren op deze reclame, is dit wel een duidelijk gebruik van emoties en dus ook storytelling.

Los van emotie

Zo zie je ook veel stukken met storytelling die vooral gefocust zijn op geschiedenis, herkomst of duurzaamheid. Zoals dat de melk of kaas van ‘echte Nederlandse koeien’ komt. En dat is voor sommige mensen erg belangrijk. Of dat het bedrijf achter de productie bezig is met het verduurzamen van de producten, verpakkingen of de manier van produceren. Dit kan ook een positief effect hebben op het imago van een bedrijf.